Huiswerkstress….. hebben we het niet allemaal een keer gehad? En we geven het stokje door aan onze (middelbare school-gaande) kids. Wat moeten ze toch een hoop kunnen, plannen, leren, onthouden, begrijpen, integreren, toepassen. En dat allemaal in de meest verwarrende fase van hun leven…. de pubertijd!
De twee middelbare scholieren in óns huishouden ontbreekt het allebei niet aan ambitie. Alleen beschikken ze nog niet helemaal over de tools om die ambitie zelfstandig waar te maken. Gelukkig hebben ze hun ouders, die hun met raad en daad bijstaan. (hoe deden wij dat toch allemaal vroeger, kan me niet herinneren dat ik zoveel hulp kreeg)
Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat tweetalig HAVO of VWO zich niet verhoudt tot de HAVO/VWO van onze tijd. Niet alleen wordt er van onze kids verwacht dat ze de verbanden leren herkennen, vervolgens nieuwe kennis met bestaande kennis verenigen en het uiteindelijk toepassen. Het merendeel van de vakken wordt ook nog in het Engels gegeven, met Engelse boeken! (ga er maar aan staan: alle -kunde vakken ook in het Engels… zucht) Wat dus neerkomt op Chinees voor de meeste brugklassers in tweetalig onderwijs. Alhoewel, hier zijn de jongens weer in het voordeel, aangezien tegenwoordig in menig online game verwacht wordt dat je in het Engels converseert in de chatfunctie… en kijk, dan kunnen ze het ineens wél zelfstandig!
Wie faalt om te plannen…. plant om te falen
Dan komen we toch weer terug bij het puberbrein. De prefrontale cortex, de voorste hersendelen, dat stuk van de hersenen dat plannen en organiseren regelt, is bij pubers nog onvoldoende ontwikkeld. Of is dat deel van de hersenen minder ver ontwikkeld juist omdat ze minder hebben geoefend met plannen. Wat de reden ook moge zijn, zonder hulp komt menig puber met het plannen in de problemen. Al lijken de meiden er minder moeite mee te hebben dan de jongens.
Dus… bied je als ouders de helpende hand. Maar in hoeverre leg je verantwoordelijkheid bij je puber? Want vraag je immers iets onmogelijks van hem (want zijn brein is nog niet ontwikkeld genoeg om te kunnen plannen)? Of baart oefening kunst (hoe meer ze plannen, hoe beter ze erin worden)?
Zelfstandigheid staat toch hoog in het vaandel bij ons thuis. Menig keer beantwoorden wij de vragen van onze kids met de vraag: “Wat denk je zelf?” en steeds weer worden we verrast met de antwoorden waar ze zelf op weten te komen als ze even uitgedaagd worden. (waarschijnlijk verrassen ze zichzelf ook) En gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg (online) tools om huiswerk te plannen (1Blik), jezelf te overhoren (Woordjesleren of WRTS) en nog veel meer andere tools die het ons ouders even wat makkelijker maken, vooral als je meer dan 1 kind hebt dat huiswerkaandacht nodig heeft.
Lees ook: 1Blik online agenda maakt huiswerk plannen leuk
Lees ook:Â Hoe begeleid je je kind met huiswerk: 6 handige school apps
Dus zitten wij elke dag met onze kids om ze te helpen met plannen en ook om ze te helpen een plan van aanpak te maken voor hun huiswerk. Het is de bedoeling om dit af te bouwen tot één keer per week om uiteindelijk het stokje door te geven. En hopelijk is dit niet in het examenjaar pas! Allemaal om ze steeds meer zelfstandigheid aan te leren en om ze zelf verantwoordelijk te maken. Dat betekent ook dat je ze soms hun (plannings)fouten moet laten maken (met misschien hier en daar een onvoldoende), daar leren ze uiteindelijk van. Dat is geen makkelijke opgave, zo is mij gebleken!
De nieuwe basisschool
Gelukkig is het roer ook omgegooid op de basisschool, waar onze twee jongste telgen vertoeven. Waar de oudste met twee vingers in zijn neus en zijn voeten op tafel de basisschool door’liep’, zonder al teveel huiswerk (soms een boekenbeurt of een spreekbeurt), wordt er tegenwoordig op de basisschool met weektaken gewerkt. Die moeten ze zelf inplannen. Bovendien wisselen ze meerdere malen op de dag van lokaal en leerkracht en werken ze in verticale groepen. Kijk dat maakt de overstap van basis naar middelbare school een stuk minder groot.
Tegen de tijd dat de twee jongste spruiten – waarvan er 1 een meisje is, die plant nu op de basisschool al een stuk beter plant dan haar twee oudere broers – naar de middelbare school gaan, zijn wij ouders inmiddels experts in huiswerkbegeleiding en wordt de middelbare school appeltje eitje (in ieder geval op het gebied van huiswerkbegeleiding)